Riktlinjer Byggnation

Här har vi samlat samtliga regler som styrelsen beslutat gällande byggnation. Önskar boende bygga till något såsom t.ex. altan, staket osv, skall alltid styrelsen tillfrågas skriftligt, föreningens brevlåda är den grå brevlådan intill sopstationen.

Balkongräcke

När det gäller balkongräcke på bottenvåningen har Knivsta kommun uttalat sig att det inte en fasadändring och därmed behövs det inte bygglov. Styrelsen godkänner att bostadsrättsinnehavaren på bottenvåningen får ta bort de två sektionerna på kortsidan vid/bakom balkongdörren. Innehavaren ansvarar för att hålla sektionerna intakta och sparas för framtida uppmontering. Styrelsen förordar att ett trappsteg ska monteras mellan trall och gräs för säkerhets skull. Ansvaret åligger innehavaren.

Ramp vid entré plan 1

Ramperna monterades för att hålla byggstandard vid avlämning från TB och därmed är det inte ett måste de inte finnas kvar. Styrelsen godkänner att innehavaren får avlägsna rampen men kräver att rampen ska sparas nedmonterad tills vidare. Föreningen är ålagd att montera upp en ramp om ny innehavare kräver det vid en framtida inflytt. Vi vill undersöka möjligheter och pris på en lite mindre metallramp istället.

Föreningens bostadsinnehav på nedre botten skall vara tillgänglighets- anpassade. Innehavaren bekostar själv och ansvarar för att förfina underlaget under rampen om denna avlägsnas.

Altanbygge

Innehavaren ansvarar själv för att säkerställa att det inte krävs bygglov för altanbygget. Alla planer om altanbygge ska godkännas hos styrelsen innan bygget kan börja.

Detta för att säkerställa ett någorlunda enhetligt utseende.

Ytterkanten av altanen skall täckas med plank för att dölja ev. plintar. Trallen får inte fästas i fasaden.

Insynskydd

Styrelsen beslutar att de som väljer att sätta upp insynsskydd oavsett material så ska dessa vara vita eller ljusgrå. Paviljonger, utdragbara skärmar och parasoller har inte föreningen någon synpunkt på. Markiser skall inte sättas upp utan styrelsens godkännande.

Staket/avdelare plan 1

Baksida:

Styrelsen har fattat beslut om staket utifrån en vilja att ha enhetlighet på tomterna, något vi bedömer positivt för helhetsintrycket av föreningens lägenhetsinnehav och gårdsytor.

Detta beslut gäller sedan 2016-08-29 då riktlinjer för staketens utformning beslutades av styrelsen.

Staket i föreningen ska byggas med liggande ribbor och vara staket av sk "ribbtyp", ribborna skall vara symmetriska och max 7 cm höga. Överliggare är tillåtet. Färgen på staketet får vara vitt eller träfärgat.

Staket får inte överstiga 110 cm från markhöjd. Önskas högre staket är det tillåtet att bygga en spaljé av samma ribbtyp som staketet mellan 110-180cm som ska ha minst 2/3 genomsyn. Detta är reglerna för staketbygge som inte kräver bygglovsansökan, vilket föreningen valt att tillämpa.

Boende på plan 1 ska vända sig till styrelsen för att få en tydlig riktlinje av hur avskiljare ska se ut samt vilka mått som gäller.

Staket ej får fästas i fasaden.

Avskiljare som byggs på baksidan mellan två lägenheter får byggas ut 2 meter från fasad enligt styrelsens bestämmelser om spaljé samt ytterligare 0,5 meter som avrundning, för att sedan övergå i staket. Önskas plank som avskiljare krävs bygglovsansökan.

Färg på avskiljare ska vara vit/trä. Avskiljare får inte fästas i fasaden.

Avskiljare plan 2

Ingen åverkan på balkonger får ske. Ritningar skall godkännas av styrelsen för att säkerställa enhetligt utseende.